Chia-kookosvanukas on helppo ja herkullinen aamu- tai välipala kiireisiin päiviin ja herkutteluun. Se on todella nopea tehdä, ja se kannattaa valmistaa edellisenä iltana jääkaappiin, jolloin voit seuraavana päivänä vain nauttia sen.

Chiasiemeniä on viime vuosina hehkutettu niiden terveellisyyden vuoksi laajalti. Pienet siemenet sisältävät runsaasti omega 3 -rasvahappoja, kuitua, antioksidantteja proteiinia ja kalsiumia. Chiansiemenet turpoavat geelimäiseksi, kun ne laittaa nesteeseen, ja siksi et tarvitse tähän vanukkaaseen muita hyydyttämisianeita. Minulla meni jonkin aikaa chiasiementen käytän opetteluun, mutta olen huomannut, että ne ovat todella monikäyttöisiä, ja teen niistä vielä erikseen oman kirjoituksen myöhemmin.

Käytin tähän vanukkaaseen säilyketölkissä myytävää Santa Marian luomukookosmaitoa. Koska tölkissä kookosmaidon koostumus saattaa muuttua kiinteäksi kuten minulla oli käynyt, pyöräytin tölkin sisällön nopeasti blenderissä tasaiseksi. Kookosmaitoa saa myös nestekartonkipakkauksissa, jolloin koostumus on sileä ja voit ohittaa tämän vaiheen.

2 annosta:

1 tölkki kookosmaitoa
2 rkl chiansiemeniä
ripaus jauhettua bourbonvaniljaa
ripaus kanelia

oman maun mukaan marjoja ja hedelmiä

Jaa kookosmaito kahteen jälkiruokakulhoon ja sekoita siihen chiansiemenet ja mausteet. Peitä kulhot kannella tai kelmulla ja laita jääkaappiin hyytymään yön yli tai vähintään puoleksi tunniksi. Ennen nauttimista ripottele pinnalle makusi mukaan sesongin hedelmiä tai marjoja.